اخبار

بخشنامه کاهش رسوب کالاها در مرداد ۹۹

کاهش رسوب کالا در گمرک

انتشار آمارهایی از انباشت کالاها در سال گذشته، واکنش مقامات و در نهایت ریاست جمهوری را به دنبال داشت که به دستور ایشان تعیین و تکلیف کالاهای رسوب شده در دستور کار واحدهای مربوطه قرار گرفت. پس از بررسی‌ها انجام شده، در تاریخ ۹۹/۰۵/۰۷ بخشنامه‌ای به منظور تسهیل ترخیص کالاهای رسوب شده یا کاهش رسوب کالاها از بنادر و گمرکات توسط جناب آقای مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی منتشر گردید که این بخشنامه به شرح زیر می‌باشد.

بخشنامه تسهیل ترخیص کالا از بنادر و گمرکات

یکی از بندهای پیشنهادی گمرک ایران در خصوص ارائه راهکار عملیاتی جهت کاهش ریوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور که طی نامه شماره ۱۸۴۲ مورخ ۹۸/۰۱/۱۷ از سوی وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی به نهاد ریاست جمهوری با عنوان وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی جهت اقدام ابلاغ گردید «ترخیص اقلام اظهار شده به گمرک بدون نیاز به اصلاح ثبت سفارش طبق ردیف تعرفه استنباطی به گمرک، مشروط به ثابت بودن شرح تجاری کالا» بوده است که طی بخشنامه شماره ۹۸/۱۷۷۴۱۶ مورخ ۹۸/۰۲/۱۵ جهت اجرا به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ گردید.

نظر به اینکه وفق تصمیمات متخذه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، کالاهای گروه دوم به زیر گروه‌های ۲۱ لغایت ۲۷ تقسیم گردیده، در حال حاضر پیشنهاد فوق مبنی بر عدم نیاز به اصلاح ثبت سفارش تا زمانی قابل پذیرش می‌باشد که مشمول تغییر گروه کالایی نگردد؛ حتی اگر شرح تجاری کالا تغییری ننماید.

لذا بمنظور تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا و بمنظور تأمین به موقع مواد اولیه واحدهای تولیدی در سال مزین به «جهش تولید» و تأمین کالاهای اساسی و ضروری، پیشنهاد می‌گردد در صورتی که با تغییر ردیف تعرفه استنباطی گمرک، شرح تجاری کالا ثابت بوده باشد و :

  1. تغییر گروه کالایی، درون خود گروه‌های ۲۱ یا ۲۲(که هر دو گروه شامل تامین ارز نیمایی می‌باشند) صورت گیرد.
  2. تغییر گروه کالایی، درون خود گروه‌هایی ۲۳ تا ۲۶ (که هر چهار گروه کالایی شامل تامین ارز از محل صادرات می‌باشند) صورت گیرد. (مثلا: گروه کالاهای اظهاری ۲۳ و گروه کالای استنباطی گمرک نیز همان ۲۳ باشد)
  3. تغییر گروه کالایی صرفا در جهت کاهشی باشد مثلا از ۲۵ به ۲۴ یا از ۲۳ به ۲۲ و…

ادامه انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا بدون نیاز به اصلاح سفارش و فرآیندهای بعدی آن امکان‌پذیر باشد. قطعا و یقیناً پذیرش پیشنهادات فوق، از ایستائی‌های غیر معمول برای اصلاح یا ویرایش ثبت سفارش کاسته و اثر چمشگیری در کاهش زمان ترخیص کالا – که همواره مورد توجه جنابعالی نیز بوده است – خواهد گذاشت. مستدعی است در صورت تایید، دستور فرمایند مراتب را جهت اقدام به گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ نمایند.

مهرداد جمال ارونقی
معاون فنی و امور گمرکی

کاهش رسوب کالاها از گمرکات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *