اخبار

هرمزگان بهترین شریک تجاری برای هندوستان

هرمزگان شریک تجاری هندوستان
Rate this post

نائب رئیس انجمن تولید کنندگان، صادرکنندگان و فرآوری محصولات کشاورزی هرمزگان؛

جوادی گفت: هرمزگان با تولید سالانه بیش از سه میلیون تن محصولات باغی و زراعی می تواند شریک تجاری خوبی برای هند باشد

هرمزگان می‌تواند شریک تجاری خوبی برای هندوستان باشد

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی هرمزگان؛ محمد جوادی نائب رئیس انجمن تولید کنندگان ، صادرکنندگان و فرآوری محصولات کشاورزی هرمزگان پیش از ظهر امروز یکشنبه در نشست فعالین اقتصادی استان هرمزگان با سفیر هند اظهار کرد: روابط دیرینه ایران و هند دارای پایداری بسیار خوبی بوده که یکی از مصداق های آن معبد هندوها در بندرعباس می باشد که به عنوان جاذبه گردشگری مورد بازدید قرار می گیرد و نشان از ریشه و قدمت این کشور در ایران است.

وی افزود: استان هرمزگان با تولید بیش از سه ملیون تن محصولات باغی و زراعی می تواند شریک کشاورزی خوبی برای کشور هند باشد.

نائب رئیس انجمن تولید کنندگان، صادرکنندگان و فرآوری محصولات کشاورزی هرمزگان؛ تصریح کرد: بیشترین محصولات صادر شده ایران به هند شامل سیب، کیوی و خرما می باشد که علاوه بر ای آن محصولات دیگری نیز در استان هرمزگان وجود دارد که به ذائقه مردم هند نزدیک است.

جوادی گفت: با توجه به تناژ ۲۰ هزار تنی برداشت خرما در هرمزگان ؛در سال ۲۰۲۰ رقم ۲۸ میلیون تن صادرات خرما وجود داشت اما تبادلات تجاری خرمای هرمزگان با هند نقش پر رنگی را نداشته و امیدوارم حضو سفیر هند در بندرعباس بتواند جایگاه پررنگ تری را در بازار هند ایفا کند.

وی بیان کرد: پیاز یکی از محصولات پرطرفدار هندی است که در این استان سالیانه ۳۵۰ هزار تن تولید می شود و می تواند در حوزه توسعه صادرات مفید باشد.

نائب رئیس انجمن تولید کنندگان، صادرکنندگان و فرآوری محصولات کشاورزی هرمزگان؛ گفت: محصول دیگر استان هرمزگان لیمو ترش می باشد که سالیانه ۱۰۰ هزار تن تولید و با بهترین لیموهای جهان قابل رقابت است و توانایی صادرات به کشور هند را دارد.

جوادی افزود: دیگر محصولات کشاورزی شامل صیفی‌جات، گوجه،بادمجان، فلفل و … سالیانه به میزان ۱میلیون و یکصد هزار تن در استان هرمزگان برداشت می شود.

وی ابراز داشت: با توجه به تحریم ها، راهکارهایی وجود دارد که استفاده از ارزهای ملی دو کشور ایران و هند که تجربه این مبادلات تجاری وجود دارد را می توانیم گسترش دهیم.

نائب رئیس انجمن تولید کنندگان، صادرکنندگان و فرآوری محصولات کشاورزی هرمزگان؛ ادامه داد: همچنین می توانیم تهاتر روابط تجاری را داشته باشیم ،سالیان سال است که از اجناس کشاورزی هندی راضی هستیم و برنج و چای هندوستان در کشور ایران استقبال می شود.

جوادی اضافه کرد: یکی از مواردی که به عنوان حلقه مفقوده وجود دارد و می تواند به ایران وارد شود، میوه های گرمسیری هندی می باشد، برخی از میوه ها توسط کشورهای واسط به ایران وارد می شوند اما خواهان واردات اکثر میوه های گرمسیری این کشور هستیم.

وی گفت: نمایشگاه هایی که در تهران در خصوص مواد غذایی و کشاورزی برگزار شده را شاهد بوده ام که تجار هندی بسیار فعال بوده اند و استفاده از دانش کشاورزان هندی در کشور ایران مورد نیاز است.

نائب رئیس انجمن تولید کنندگان، صادرکنندگان و فرآوری محصولات کشاورزی هرمزگان؛ ابراز داشت: با توجه به رشد شتابان اقتصادی کشور هند و همچنین رشد جمعیت این کشور که در سال ۲۰۴۰ تبدیل به پر جمعیت ترین کشور جهان خواهد شد، اهمیت ژئو اقتصادی ایران با توجه به اتفاقات خوب در شرق کشور می تواند تاثیر بسزایی برای ارتباط با قفقاز، هند و حوزه اوراسیایی باشد.

جوادی بیان کرد: شرکت های هندی در اسکله های بندر چابهار سرمایه گذاری زیادی را کرده اند که ظرفیت بنادر استان هرمزگان نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد و محصولات استان هرمزگان نیز از طریق کشور هند می تواند به سایر نقاط جهان صادر شود.

وی در پایان گفت: از تجار هندی در ارتباط با حوزه کشاوزی دعوت به عمل می‌آید که از نزدیک از ظرفیت‌های استان هرمزگان بازدید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *