اخبار

مقررات گمرکی مربوط به کالای همراه مسافر

کالای همراه مسافر

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، بر اساس ماده ۱۳۸ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی کالای همراه مسافر ورودی تا میزان هشتاد دلار (سالانه) از پرداخت حقوق ورودی معاف و مازاد بر آن به شرط غیر تجاری بودن با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی قابل ترخیص است، چنانچه کالای همراه مسافر جنبه تجاری نداشته باشد که به استثناء کالاهای ممنوعه پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص می‌شود و در صورتی که جنبه تجاری داشته باشد در مورد کالای مجاز و مجاز مشروط ترخیص آن از گمرک منوط به رعایت مقررات و انجام تشریفات مربوط به کالای تجاری است.

اسباب سفر و اشیاء شخصی مستعمل همراه مسافر در صورتی که جنبه تجاری نداشته باشد بطور کلی از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف است.

بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، ورود برخی کالاها و یا صدور آنها به طور کلی ممنوع است. مشروبات الکلی، وسایل قمار، اسلحه سرد و گرم و مواد محترقه و منفجره، مواد مخدر، نشریات تصاویر، فیلم، عکس و هر کالایی که مغایر شئونات مذهبی و ملی کشور باشد، هر نوع نوشته مخالف مذهب رسمی کشور و یا مخل نظم و عفت عمومی و شئون ملی و سایر کالاهایی که منع شرعی و قانونی دارند و یا ورود و صدور آن به موجب جدول تعرفه گمرکی ممنوع شناخته شده است.

ورود گوشی تلفن همراه مسافری نو صرفا به تعداد یک دستگاه برای هر مسافر مجاز است و باید به گمرگ اظهار و شناسه بین‌المللی گوشی (IMEI)‌ درگمرک ثبت شود. مسافران می‌توانند پس از ورود از طریق سامانه آنلاین دجیستری گوشی تلفن همراه گمرک نسبت به اظهار گوشی تلفن همراه خریداری شده اقدام نمایند. لینک سامانه آنلاین گوشی‌های تلفن همراه در سایت گمرک ایران به آدرس www.irica.ir در دسترس است.

گمرک ایران همچنین از مسافران نوروزی درخواست کرد، به منظور حمایت از صنایع و تولیدات داخلی و کاهش میزان بیکاری حتی‌الامکان از خرید کالای خارجی اجتناب کنند.

گمرک در ایام نوروزی تعطیل نیست و گمرکات مرزی و مسافری در ایام تعطیلات سال نو با برقراری شیفت‌های فوق‌العاده کاری و به طور شبانه‌روزی در خدمت مسافران نوروزی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *