مقالات

ثبت سفارش واردات کالا

همه چیز درباره ثبت سفارش کالا
5/5 - (1 امتیاز)

ثبت سفارش واردات کالا چیست؟

هر شخص حقیقی و حقوقی برای اینکه بتواند کالای مورد نظر خود را به صورت قانونی وارد کند لازم است، ابتدا مجوز ثبت سفارش واردات کالا را از سازمان توسعه و تجارت کشور اخذ کرده و سپس فرآیند ثبت سفارش کالا را انجام دهد. در سال 1997، سیستم کسب و کار برای ساده سازی فرآیند ثبت سفارش پیاده سازی شد. ثبت نام محصول هم توسط اشخاص حقیقی و هم توسط اشخاص حقوقی قابل انجام است. البته دقت داشته باشید که مجوز ثبت سفارش کالا در بازه ی زمانی 3 تا 6 ماهه قابل استفاده است و در صورت عدم استفاده از آن باید تمدید شود.
به عبارت ساده تر شخص یا شرکت وارد کننده، باید مشخصات کالای وارداتی را به طور کامل و منطبق بر پیش فاکتوری که از فروشنده آن دریافت کرده است، در سامانه sabtaresh.tpo.ir که اخیرا به آدرس ntsw.ir (سامانه جامع تجارت ایران) انتقال پیدا کرده است، ثبت نماید.

فهرست مطالب

در این مقاله مفهوم ثبت محصول توضیح داده شده و راهنمای گام به گام ثبت سفارش محصول شامل مدارک مورد نیاز ارائه شده است. پس از مطالعه این مقاله به راحتی قادر خواهید بود مراحل را در سامانه سمات طی کنید.

  1. تهیه مدارک لازم جهت ثبت سفارش کالا در وزارت حراست
  2. ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت : اخذ شناسه فروشنده خارجی
  3. تکمیل فیلدهای مربوط به ثبت سفارش کالا در وزارت حراست
  4. تعیین گمرک و نحوه حمل کالا
  5. پرداخت کارمزد بانکی و دریافت فاکتور
  6. تکمیل مشخصات اطلاعات مربوط به کالاهای موجود در فایل
  7. مستندات پرونده برای بررسی کارشناسی

درج اطلاعات ثبت سفارش واردات کالا در سامانه ثبتارش

گام اول: تهیه مدارک لازم جهت ثبت سفارش کالا در وزارت حراست

قبل از ورود به سایت جام تجارت باید مدارک خاصی برای ثبت سفارش تهیه شود. این اسناد شامل موارد زیر است:

  1. Proforma از فروشنده خارجی : این به عنوان پیش فاکتور پس از پرداخت برای کالا توسط فروشنده خارجی ارسال می شود. این شامل اطلاعات قرارداد مانند آدرس، هزینه پرداخت، نوع کالا، مقدار، وزن، هزینه حمل و نقل، نام شرکت حمل و نقل بین المللی و سایر جزئیات مربوطه است.
  2. اخذ گواهی امضای الکترونیکی : برای ثبت پرونده در سامانه جامع بازرگانی باید ژتون یا امضای الکترونیکی داشته باشید. لازم است با مراجعه به سایت gica.ir در قسمت گواهی الکترونیکی ثبت نام کنید. پس از درج اطلاعات و پرداخت هزینه باید برای دریافت ژتون به همراه مدارک هویتی و تجاری به نزدیکترین اداره ثبت مراجعه نمایید. توجه به این نکته ضروری است که قبل از بارگذاری مدارک باید در سامانه جامع تجارت ایران ثبت نام کرده باشید. اطلاعات شخصی شما باید به طور دقیق ثبت شود تا روند به خوبی پیش برود.

مراحل ثبت سفارش واردات کالامراحل ثبت سفارش واردات

افراد یا شرکت هایی که قصد واردات کالا را دارند، پس از توافق و انعقاد قرارداد با شرکت مربوطه، پیش فاکتوری دریافت می کنند که به آن فاکتور پرفورما نیز می گویند. این پیش فاکتور که با امضا و مهر شرکت فروشنده می باشد برای ثبت سفارش واردات در سامانه جامع تجارت جهت اخذ کد فیدا ضروری است. کد فیدا که یک عدد 10 رقمی است برای استعلام فروشنده کالا و تایید سوابق آن استفاده می شود.

اطلاعات زیر باید در پیش فاکتور درج شود:

  1. اطلاعات کامل خریدار و فروشنده
  2.  تاریخ صدور پیش فاکتور و مدت اعتبار آن
  3. مشخصات کامل محصول (شرح محصول، قیمت واحد، مقدار، وزن، نوع بسته بندی و کد تعرفه گمرکی محصول)
  4. کشور مبدا محصول
  5.  ارز معامله و نوع پرداخت
  6. شرایط حمل کالا
  7. تعیین گمرک مبدا و مقصد و مرزهای ورودی

مدارک مورد نیاز جهت ثبت سفارش در واردات کالا :

  1. رسید کارت بازرگانی
  2. دریافت کد ثبت سفارش (کد کاربری و رمز عبور)
  3. برگه یا اوراق ثبت سفارش (3 برگ تایپ و امضا شده توسط متقاضی بدون خط)
  4. پروفورم اصلی با کپی
  5. اخذ مجوزهای قانونی و تعیین شده برای اثبات قانونی بودن فرآیند واردات (به عنوان مثال اخذ مجوز و تاییدیه از سازمان بهداشت و استاندارد برای واردات برخی کالاها و …)
  6. ارائه اصل فاکتور یا پیش فرم فروش و کپی آن
  7. ارائه کاتالوگ یا بروشور جهت معرفی کامل کالاهای وارداتی

گام دوم : آموزش ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت : اخذ شناسه فروشنده خارجی

پس از دریافت توکن و ثبت نام در سامانه جامع تجارت، باید اطلاعات فروشنده خارجی را ثبت کنید تا کد 10 رقمی از سامانه فیدا برای شما صادر شود. برای این کار باید مشخصات خود را وارد کرده و اطلاعات فروشنده شامل آدرس، شماره ثبت شرکت و سایر مشخصات مربوطه را در قسمت مدیریت فروشندگان خارجی وارد کنید. پس از یک تا دو روز بررسی و تایید اطلاعات، کد فیدا برای شما صادر می شود.

گام سوم : تکمیل فیلدهای مربوط به ثبت سفارش کالا در وزارت حراست

پس از تهیه مدارک لازم، پایگاه بازرگان در سامانه بازرگانی ایران را انتخاب و عملیات تجارت خارجی را آغاز کنید. سپس به انتخاب مدیریت فایل اقدام کنید. این بخش ها حاوی اطلاعات پیش فاکتور و شناسه فروشنده خارجی به دست آمده در مرحله قبل است. توجه به این نکته ضروری است که اطلاعات اصلی در این بخش قابل ویرایش نیستند. بنابراین، عملیات باید با دقت انجام شود. در غیر این صورت، کل فایل باید حذف شود و مراحل تکرار شود.

دریافت شناسه کالا از سامانه تجارت ایران

نوع محصولات در انتخاب یک شرکت حمل و نقل هوایی بین المللی و حمل و نقل هوایی بسیار مهم است، زیرا بر سفارش کالا نیز تأثیر می گذارد. محصولاتی مانند لوازم بهداشتی، دام، تنباکو، پوشاک، کالاهای عمومی و قطعات صنعتی باید دارای شناسه کالا باشند. شناسه های مختلف را می توان در قسمت مربوط به سایت جامع مشاهده کرد.
اگر مشخصات کالای وارداتی شما با شناسه ثبت شده در سیستم مطابقت دارد، از همین روش استفاده کنید. در غیر این صورت کالای وارداتی باید در قسمت عملیات شناسه کالا به عنوان ثبت جدید ثبت شود. دام و کالاهای بهداشتی باید جهت ثبت شناسه در سامانه به وزارت بهداشت ارائه شود و مجوز لازم جهت نمایش در لیست سامانه جامع را اخذ نماید.

بارگذاری رسید مورد نیاز برای کد نقش کسب و کار

به عنوان یک واردکننده، ممکن است لازم باشد رسید محضری برای برخی کالاهای وارداتی بارگذاری کنید. این محصولات بر اساس شناسه یا تولید دسته بندی می شوند و در سامانه جامع تجارت ایران در همین سایت قابل مشاهده هستند.

گام چهارم : تعیین گمرک و نحوه حمل کالا

پس از وارد کردن اطلاعات اصلی مربوط به قرارداد خرید کالا، باید نحوه ارسال، مرز ورودی و گمرک مقصد را نیز وارد کنید. تمامی فیلدهای موجود در این مرحله چندین گزینه را بر اساس شناسه محصول ثبت شده در سیستم نمایش می دهند که باید از بین آنها انتخاب کنید. ورود دقیق اطلاعات حمل و نقل و گمرک بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر کالا از طریق باربری ترکیه و حمل ترکیبی به ایران وارد می شود، باید در ثبت سفارش، گزینه ارسال چندگانه را انتخاب کنید. تناقض در اطلاعات ممکن است دریافت مجوز ترخیص کالا از گمرک را دشوار کند.

گام پنجم : پرداخت کارمزد بانکی و دریافت فاکتور

در این مرحله از شما خواسته می شود اطلاعاتی مانند مبلغ پیش فاکتور، هزینه های حمل و نقل و یا هرگونه تخفیف قابل اعمال را وارد کنید. طبق قوانین تجارت، هزینه واردات کالا به ایران فقط از طریق پرداخت بانکی و ارزی قابل پرداخت است. به عنوان مثال اگر کالای وارداتی از طریق حمل و نقل بین المللی به یونان و بالعکس وارد کشور شود، برای ترخیص کالا از گمرک نیاز به تامین و تخصیص ارز از سامانه نیما دارد.

گام ششم : تکمیل مشخصات اطلاعات مربوط به کالاهای موجود در فایل

مرحله آخر مربوط به جزئیات کالا و اسناد پرونده است. در قسمت کالای فایل مشخصات کالای وارداتی باید وارد شود. این بخش شامل فیلدهای مربوط به شناسه محصول، سال تولید، مقدار، نام سازنده، نوع بسته بندی، روش ارسال و سایر موارد مرتبط با محصول می باشد. در مرحله اول باید شناسه محصول را وارد کنید و برخی از بخش ها به طور خودکار تکمیل می شوند زیرا اطلاعات آنها از قبل در سیستم است.

گام هفتم : مستندات پرونده برای بررسی کارشناسی

پس از تکمیل قسمت کالا در پرونده، باید مدارک مربوط به پرونده خود را برای بررسی توسط کارشناس مربوطه بارگذاری کنید. در ادامه، وضعیت پرونده بررسی می شود. کد شماره پرونده 9 رقمی ارائه می شود. پس از سپری شدن زمان مورد نیاز می توانید وضعیت پذیرش یا رد پرونده را در همان قسمت مشاهده نمایید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز ثبت سفارش واردات کالا

  • کارت بازرگانی
  • کارت ثبت نام وزارت بازرگانی
  • اخذ مجوزهای قانونی لازم ( مجوز جهاد کشاورزی، مجوز سازمان انرژی اتمی، مجوز وزارت بهداشت و …)
  • اصل پروفرما به همراه کپی
  • اوراق ثبت سفارش امضا شده توسط متقاضی

مدارک ثبت سفارش واردات

آشنایی با انواع ثبت سفارش

برای فعالیت در حوظه تجارت و واردات انواع کالا، ثبت سفارش کالا الزامی می باشد.
و برای ثبت سفارشات خود باید مجوز ثبت سفارش کالا را ازسازمان توسعه تجارت دریافت کرده و اقدام به فعالیت کنید.
ثبت سفارش به صورت کلی در سه دسته تقسیم بندی می شود:

* انواع ثبت سفارش واردات کالا بر حسب درخواست کاربر
*انواع ثبت سفاش بر مبنای روش پرداخت
*انواع ثبت سفارش بر اساس نوع کارت بازرگانی

واردات کالا بر حسب ثبت سفارش کالا نیز بر چند دسته تقسیم میشود از جمله:

بدون انتقال ارز بر اساس مصوبات کمسیون تشکیل شده در دفتر ثبت سفارش، کالا های دارای پروانه بهره برداری بر اساس ماده 6 قانون سهولت نوسازی صنایع، بر اساس تایید سازمان سرمایه گذاری و وزارت اقتصاد، کالا های مجاز اعلام شده بر اساس بند 9 ماده 38 قانون نوسازی صنایع کشور
ورود با ارز آزاد واردات در مقابل صادرات که بر دو نوع قابل واگذاری به یک نفر یا بدون حق واگذاری می باشد.

واردات از محل سهمیه های ارزی پس از تخصیص ارز از سازمان تخصیص ارز

ثبت سفارش کالا بر مبنای روش پرداخت به صورت دیداری، مدت دار و حواله؛ در حوضه بانکی و شامل واردات در قبال صادرات و ثبت بدون انتقال ارز در حوضه غیر بانکی می باشد.
توجه داشته باشید همه فعالیت های سفارشات واردات کالا چه به صورت پرداخت ارز و چه به صورت صادرات در مقابل واردات باید تحت قوانین تجارت ایران انجام گیرد.به این صورت تجارت در بستری قانونمند و با شفافیت بالا رهگیری می شود.

در رابطه با سفارشات از روش کارت بازرگانی، می توانید از کارت های بازرگانی تجاری، خدماتی، موردی و تولیدی استفاده کنید. البته در رابطه با دریافت کارت بازرگانی باید بدانید طبق قوانین تجارت ایران افرادی که در دستگاه های دولتی اشتغال دارند، نمی توانند کارت بازرگانی دریافت کنند. می توانید از خدمات مشاوره بازرگانی استفاده کنید.

هزینه ثبت سفارش واردات کالا

ثبت سفارش کالا یکی از مراحل مشترک در صادرات و واردات انواع کالا به شمار می رود. حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که هزینه ثبت سفارش کالا برای تمن انواع کالا یکسان است؟

هزینه ثبت سفارش واردات
در جواب این سوال باید گفت بله. هزینه ثبت سفارش برای همه کالا ها یکسان و معادل نیم درصد ارزش کالا است.
فرمول محاسبه هزینه ثبت سفارش کالا به شرح زیر است :

فرمول کارمزد دریافتی برای ثبت سفارش واردات کالا

تعیین مبلغ کارمزد فوق به صورت آنلاین و سامانه ثبتارش انجام می شود. به این صورت که شما پس از مراجعه به سامانه ثبت سفارش کالا مبلغ پرفوما و نرخ تسعیر را را وارد کرده و سیستم به صورت خودکار این مبلغ را برای شما محاسبه میکند و شما آن را به صورت آنلاین پرداخت می کنید.
گروه بازرگانی نوید به عنوان یکی از گروه های تجربه,معتبر و کاردان در زمينه ارائه تمامی خدمات بازرگانی و گمرکی از جمله ترخیص کالا، صادرات، واردات، مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش کالا و … می باشد تا ترخیص کالا از گمرک را برای شما عزیزان با استفاده از آخرین قوانین و مقررات جاری بازرگانی و بخش نامه های گمرکی توسط ترخیص کار گمرک به صورت اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن انجام دهد.

سامانه جامع تجارت چیست؟

سامانه جامع تجارت ایران یا سامانه ثبت سفارش کالا از طریق آدرس ntsw.ir در دسترس عموم قرار دارد، با هدف تسهیل امور بازرگانی تجار و حذف بوروکراسی های معمول شکل گرفت. به این ترتیب سامانه جامع تجارت باعث تسهیل و تسریع در امور اداری بازرگانان و یکپارچه سازی فرآیند های ارتباطی دستگاه های مربوطه در امور بین المللی می شود. اگر برای اولین بار است وارد سایت می شوید، گزینه ( در سامانه ثبت سفارش عضویت ندارم ) را انتخاب و اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی،نام پدر، شماره شناسنامه، کدملی، آدرس ، شماره تلفن همراه را وارد می کنید.
اطلاعاتی که در زمان ثبت نام در سامانه جامع تجارت وارد می شود عبارتند از:

  • ارز دولتی یا آزاد درخصوص معامله
  • نحوه ثبت سفارش کالا اعم از بانکی یا غیر بانکی
  • مرز وارداتی کالا
  • اطلاعات پیش فاکتور مطابق با نسخه اصلی فروشنده
  • اطلاعات حمل کالا
  • ارائه مجوزها و استانداردهای لازم برای واردات
  • مشخصات کالا از جمله مقدار، وزن خالص و ناخالص، نوع بسته بندی، شرح فارسی و انگلیسی و درج کد تعرفه گمرکی
  • پرداخت کارمزد مربوط به ثبت سفارش کالا بسته به مبلغ کل پیش فاکتور و نوع ارز
  • دریافت کد هشت رقمی ثبت سفارش واردات کالا

سامانه تجارت شامل چه بخش هایی است ؟

سیستم تجارت از دو بخش اصلی تشکیل شده است : تجارت فرامرزی و تجارت داخلی. اگر درگیر واردات و صادرات کالا هستید، داشتن درک درستی از اجزای مختلف سیستم معاملاتی بسیار مهم است. اخذ مجوزهای لازم برای ثبت سفارش گمرکی جزء بخش تجارت فرامرزی است. آشنایی تجار و صاحبان کالا با هر بخش ضروری است.

تجارت فرامرزی : این بخش کلیه فرآیندهای مربوط به واردات، صادرات و ترانزیت کالا را در بر می گیرد. همچنین برای واردات کالا به پنج بخش اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. عملیات تجاری: شامل اخذ مجوزهای ورود و سفارش کالا است.
  2. عملیات ارزی: شامل اعلام مبدأ ارز می باشد.
  3. عملیات گمرکی: شامل اظهار و ترخیص کالا است.
  4. عملیات لجستیک بین المللی: مربوط به حمل و نقل بین المللی کالا است.
  5. عملیات لجستیک داخلی: حمل و نقل داخلی کالا را در بر می گیرد.

تجارت داخلی : قسمت تجارت داخلی سایت مربوط به کلیه اطلاعات تجارت داخل کشور می‌باشد. کلیه امور بازرگانی داخلی طی مراحل ثبت سفارش کالا و امور گمرکی در سامانه بازرگانی در این بخش انجام و مدیریت می شود.

مراحل ثبت سفارش مراحلی است که می توانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید.

مراحل ثبت سفارش کالا در دو سیستم قابل انجام می باشد البته لازم بهتر است بدانید یکی از سیستم ها جدید و سیستم دیگری قدیمی می باشد که اطلاعات و امکانات سیستم جدید به نسبت بیشتر از سیستم قدیمی می باشد

سیستم ثبت سفارش ثبتارش :

این سیستم ثبت سفارش یک سیستم قدیمی است و در حال کوچ به سیستم جدید می باشد. اما با اینکه سیتم قدیمی می باشد باز هم برخی از افراد تمایل به این سیستم دارند، شما با رفتن به آدرس زیر می توانید مراحل ثبت سفارش را طی آموزش انجام دهید

http://febcogroup.com/Continue.aspx?BI=132

تذکر : سیستم ثبت سفارش با آدرس http://sabtaresh.tpo.ir قابل دستیابی می باشد

سیستم ثبت سفارش جامع تجارت ایران :

مراحل ثبت سفارش در این سیستم به نسب پیچیده تر می باشد لازم به ذکر می باشد در کنار ثبت سفارش ترخیص کالا می توانید موارد دیگر از جمله حوالهع های ارزی و… را نیز انجام دهید فیلم آموزشی زیر کار کردن با سیستم ثبت سقارش جامع تجارت ایران یا را به شما آموزش می دهد

خدمات شرکت بازرگانی نوید جهت ثبت سفارش واردات کالا

همانطور که قبلا ذکر شد، ثبت سفارش کالا و اخذ این سند از الزامات ضروری در زمینه واردات کالا می باشد. این فرآیند مستلزم یک سری اطلاعات دقیق و جامع است که به درستی و با رعایت کامل قانون انجام شود. اما کسب این اطلاعات و آشنایی با مقررات مربوط به این فرآیند مهم نه تنها چالش برانگیز بلکه زمان بر و پرهزینه است. بنابراین همانطور که قبلاً گفته شد، ترجیحاً کلیه مراحل واردات کالا از جمله ثبت سفارش به متخصصین مجرب سپرده شود.

خدمات بازرگانی نوین در زمینه ثبت سفارش وارداتشرکت بازرگانی نوید، یکی از شرکت های بازرگانی فعال و باسابقه در کشور است که می توانید با تکیه بر تمامی مراحل واردات کالای خود، به شما این امکان را می دهد تا با خیالی آسوده به تجارت بین المللی بپردازید. مشاوران و کارشناسان این شرکت نه تنها راهنمایی ها و مشاوره های ضروری را در زمینه واردات کالا ارائه می دهند، بلکه فرآیند ثبت سفارش کالا را نیز با دقت و مطابق با قوانین عملیاتی این فرآیند برای شما به خوبی تکمیل می کنند.

1 دیدگاه در مورد “ ثبت سفارش واردات کالا

  1. کمال گفت:

    سلام برای ثبت کردن سفارش کالای ورودی چقدر زمان باید در نظر گرفت ممنون میشم توضیح بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *