مراحل ترخیص کالا از گمرک:

اگر قصد وادرات کالا و ترخیص کالا به کشور را دارید باید بدانید که هر کالایی که بخواهد از گمرک ترخیص شود نیازمند طی کردین یکسری از فرایند ها می باشد به  عبارت دیگر  شما باید با توجه به کالای ترخیص خود  یکسری از مراحل را  طی کنید چرا که ترخیص هر کالا با کالای دیگر متفاوت می باشد همچنین لازم به ذکر می باشد باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که کالا ترخیص شما جزء کالا های ممنوع نباشد

البته اگر شما تجربه کافی برای ترخیص و امور بازرگانی ندارید می توانید از شرکت های ترخیص کالا و همچنین ترخیص کارها گمرک استفاده کنید یک فرد ترخیص کار یک فرد با تجربه و متخخص به امور بازرگانی می باشد که دارای کارت بازرگانی بود و می تواند به  شما برای یک امر بازرگانی سریع و مطمئن کمک کننده باشد پس اگر به فرایند ترخیص آشنا نیستید و دارای کارت بازرگانی نیز نمی باشد می توانید از افراد ترخیص کار کمک بگیرید که این افراد معمولا دارای شرکت های با عنوان شرکت ترخیص کالا می باشند.

مراحل و نحوه ترخیص کالا در ادامه توضیح داده شده است؟

مرحله اول:

اولین گام از مراحل ترخیص کالا، تحویل آن به انبار توسط شرکت حمل و نقل که گاه به صورت دریایی گاه زمینی و گاهی به صورت هوایی صورت می‌گیرد.

مرحله دوم:

پس از پرداخت هزینه های شرکت حمل توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی صاحب کالا (ترخیص کالا) و صدور ترخیصیه و قبض انبار از سوی شرکت حمل و نقل کالا به نماینده صاحب کالا (شرکت ترخیص کالا) مساوی با شروع رسمی وظایف بی شمار شرکت ترخیص کالا می باشد.

مرحله سوم:

دریافت اصل فاکتور و پکینگ و پروفرما و گواهی بازرسی در صورت بازررسی در کشور مبدا از صاحب کالا جهت ارائه به گمرک

مرحله چهارم:

پس از تکمیل مدارک مورد نیاز و اخذ ثبت سفارش کالا، اطلاعات کامل کالا شامل وزن خالص و ناخالص کالا، ارزش کالا، کشور مبدا و… و مدارک تهیه در مرحله قبل از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی (EPL) اظهار می نماییم.

آدرس پنجره واحد تجارت فرامرزی:

مرحله پنجم:

احراز هویت شامل:

– بررسی صحبت اسناد و صلاحیت وارد کننده

– تختیص شماره ثبت به اظهارنامه (کوتاژ)

– لاک و مُهر

– تعیین مسیر سند (مسیر سبز، مسیر زرد، مسیر قرمز)* توضیحات تکمیلی در ادامه مطلب ذکر شده است

بر عهده کارشناس گمرک می باشد و ترخیص کار می بایست منتظر تکمیل این پروسه توسط کارشناس بماند که مدت زیادی به طول نخواهد کشید.

مرحله ششم:

تعیین مسیر برای هر سند به معنای طی کردن یک سری پروسه های مختلف می باشد که برای هر کالا متفاوت است و معیار های مختلفی دارد.

* مسیر زرد

-1 بررسی اسناد و استعلام از آزمایشگاه

-2 استاندارد در صورت لزوم

-3 اخذ کد ارزیابی

-4 کارشناسی مسیر زرد

* مسیر قرمز

-1 بررسی اسناد و تعیین ارزیاب

-2 ارزیابی فیزیکی

-3 استعلام از آزمایشگاه یا استاندارد

-4 اخذ کد ارزیابی

-5 کارشناسی مسیر قرمز

* مسیر سبز

بر اساس سابقه ترخیص کالا که در روز ها یا سالهای قبل ترخیص شده است شامل هیچ یک از مراحل ذکر شده نمی باشد.

مرحله هفتم:

تعیین ارزش کالا توسط کارشناس

مرحله هشتم:

صندوق و صدور پروانه سبز گمرکی شامل پرداخت هزینه و تطبیق با مبلغ و کنترل شماره حساب توسط کارشناس صدور پروانه توسط کارشناس مربوطه

ارجاع به سرویس ارزیابی که شامل امضا کارشناس مسیر و انتقال به رئیس سرویس می باشد.

مرحله نهم:

پس از دستور رئیس سرویس کالا موقتا به مرحله درب خروج می رسد.

کارشناس درب خروج پس از بررسی نهایی مدارک و ضوابظ گمرکی اجازه بارگیری را صادر می نماید.

مرحله دهم:

انجام بارگیری توسط متصدی انبار داری با ارائه مجوز از کارشناس درب خروج صورت می گیرد.

مرحله یازدهم:

کنترل فرآیند ترخیص و صدور مطالبه نامه کسر دریافت در صورت لزوم توسط مسئول بازبینی آخرین مرحله ترخیص کالا می باشد.

لازم به ذکر است در صورت بروز هر گونه سوال در زمینه کشتیرانی، ترخیص کالا، استاندارد، آزمایشگاه و کلیه مراحل ذکر شده می توانید با یک تماس ساده با شرکت بازرگانی نوید سوالات خود را مطرح کنید و به صورت رایگان و در کمترین زمان به جواب برسید.

سایت ترخیص کالا بازرگانی نوید با وجود ترخیص کار ان با تجربه و  ترخیص 1254 نوع کالای مختلف از 19 کشور دنیا تجربه کسب شده خود را در طول 11 سال کاری به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان می گذارد.