مقالات

همه چیز درباره ترخیص کالاهای ورق استیل

ترخیص کالاهای ورق استیل
Rate this post

ورق‌های استیل از جمله مواد اولیه بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف می‌باشند از صنایع شیمیایی و غذایی و دارویی گرفته تا دکوراتورهای نمای ساختمان‌ها و صنایع آسانسور سازی. لوازم خانگی و تجهیزات بیمارستانی و صنایع بخار از دیگر کاربردهای این محصول پر مصرف می‌باشند .

ورق‌های استیل در انواع مختلف با خواص ضد زنگ بودن و یا ضد اسید بودن و در موارد لزوم مقاوم در برابر حرارت بسیار مفید عمل می‌کنند. این ورق‌های با مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارند در مناطق مختلف کاربرد خود را ثابت نموده‌اند. از استنلس استیل‌های بسیار پر کاربرد می توانیم به 304 اشاره کنیم و همچنین از 316 به عنوان استیل ضد اسید و یا ورق استیل نسوز 310 که در تولید کوره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روند واردات و ترخیص کالاهای ورق استیل در سال 93

ورق‌های استیل در انواع گرم نورد و سرد نورد به کشور وارد می‌شوند. مشخصه اصلی ورق استیل علاوه بر نوع آن ضخامت آن می‌باشد، گمرگ ایران بر اساس این مشخصه است که انواع ورق‌های استیل را به تعرفه کدهای مختلفی تخصیص می‌دهد.

آنچه از گزارشات گمرک می‌توان استخراج نمود نشان می‌دهد که در سال گذشته در مجموع 63 هزاز تن واردات و ترخیص ورق استیل زنگ نزن به کشور داشته‌ایم که معادل 161 میلیون دلار یا 425 میلیارد تومان ارزش داشته‌اند.

از این حجم واردات و ترخیص کالای استیل بیش از 178 میلیارد تومان آن مربوط به ورق‌های نیم تا یک میلیمتری بوده است. به طور متوسط ارزش اظهاری هر کیلو ورق استیل به گمرکات کشور جهت ترخیص در حدود 6600 تومان می‌باشد. طی بررسی تاجران ترخیص بیش از 40 درصد سهم واردات ورق‌های استیل به کشور مربوط به ورق‌های نیم تا یک میلیمتری سرد نورد شده می‌باشد. البته در مرحله بعد ترخیص ورق‌های استیل با ضخامت یک الی سه میلیمتر قرار گرفته است که 14 درصد سهم واردات و ترخیص کالای ورق های استیل را به خود اختصاص داده است که مصارف صنعتی آن بر کسی پوشیده نیست.

در رتبه سوم واردات ورق‌های استیل با کمتر از نیم میلیمتر قطر قرار می‌گیرد که سهم ترخیص و واردات این نوع ورق استیل در حدود هشت درصد از کل واردات ورق استیل را پوشش می‌دهد. می توان گفت که بیش از 72 درصد سهم ترخیص کالای ورق استیل زنگ نزن را باید به کد تعرفه های 721931 الی 721935 تخصیص داد که شامل ورق های استیل ضد زنگ سرد نورد می باشند.

مبدا واردات ورق استیل ترخیص شده

طی بررسی‌های تخصصی صورت گرفته توسط گروه بازرگانی نوید ترخیص از آمار اعلامی گمرک از ترخیص کالاهای ورق استیل می توان مبدا؛ بیش از 58 درصد ورق های استیل وارد و ترخیص شده را کشور تایوان دانست. پس از تایوان در رتبه دوم کشور چین با 15 درصد سهم از واردات و ترخیص کالای ورق های استیل زنگ نزن به کشورمان قرار می گیرد. کشور کره جنوبی با سهم 13 درصدی از بازار ورق های استیل ایران در رتبه سوم قرار می گیرد . کشور امارات متحده عربی با هفت درصد و کشود هند با حدود سه درصد در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

عمده ی ورق های استیل ترخیص شده در گمرکات کشور به صورت رول و یا شیت بسته بندی و حمل و نقل می‌شوند. ورق استیل به واسطه ی وزن حجمی بالای خود با کانتینرهای 20 فوت حمل می‌شود.

ترخیص ورق استیل ضد زنگ

ترخیص ورق استیل ضد زنگ

ورق های استیل به واسطه ی نیاز صنایع در گمرکات کشور با اولویت پنچ کالایی قرار می گیرند و با هدف حمایت از صنایع کشور به وسیله تخصیص ارز مبادله ای مورد حمایت قرار می گیرند. ورق های استیل با تعرفه 7219 با حد اقل حقوق گمرکی معدل چهار درصد به کشور وارد می شوند. نکته قابل توجه اینکه ورق های استیل برای ترخیص کالا نیاز به مجوز واردات خاصی ندارند و تنها شامل استاندارد اجباری می شوند که در این حالت نیاز به نمونه برداری از کالا و برش ورق ها جهت ارسال به استاندارد الزامی است. این فرایند باعث افزایش زمان ترخیص کالا می شود. چرا که ارسال نمونه و دریافت پاسخ مربوطه از استاندارد بعضا تا یک هفته فرایند را افزایش می دهد.

از آنجا که ترخیص ورق‌های استیل نیازی به آزمون تعیین ماهیت ندارد در صورت وجود CIS از کشور مبدا ترخیص کالا در حداقل زمان ممکن یعنی سه تاچهار روز کاری نیز مقدور است. بازرگانی نوید در ضمینه ترخیص ورق های استیل از سابقه ، تجربه و توانایی بالایی برخوردار است و نظر لطف تاجران گرامی را در این خصوص کسب نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *