آموزش, سایر, مقالات

CBM در حمل و نقل چیست (هر کانتینر چند CBM دارد؟)

کانتینر
1/5 - (1 امتیاز)

CBM در حمل و نقل چیست؟

مفهوم اصطلاح CBM (Cubic Meter) در حمل بار با کانتینر به معنای مترمکعب است و برای اندازه‌گیری حجم بار در یک کانتینر استفاده می‌شود. کانتینرها به عنوان محفظه‌های بزرگ برای حمل‌ونقل انواع بارها در مسیرهای ریلی، هوایی و دریایی استفاده می‌شوند. روی کانتینرها کدهایی نوشته می‌شود که مشخصات آن را نشان می‌دهد و این مشخصات در تمام دنیا یک معنی واحد دارند.

حجم محموله بسیار مهم است زیرا برای محاسبه کرایه حمل کانتینر در مسیرهای هوایی، ریلی و دریایی استفاده می‌شود. اگر محموله شما به طور کامل یک کانتینر را به خود اختصاص دهد، باید از فرمول Freight charge (FCE) یا کرایه کانتینر دربستی استفاده کنید. اما اگر محموله شما نیاز به کانتینر کامل نداشته باشد، باید از فرمول CBM یا خرده بار استفاده کنید. در این صورت، با استفاده از مفهوم CBM یا مترمکعب، حجم بار درون کانتینر را اندازه‌گیری می‌کنید.

بنابراین، CBM یا مترمکعب به معنای حجم بار در یک کانتینر است و در صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی و داخلی برای محاسبه کرایه و برنامه‌ریزی منابع استفاده می‌شود.

CBM یا متر مکعب حجم حمل و نقل واردات کالا و صادرات کالای داخلی و بین المللی است. اندازه گیری CBM با ضرب عرض ، طول و ارتفاع در تعداد کالای حمل و نقل محاسبه می‌شود.

فرمول CBM و نحوه محاسبه CBM

فرمول CBM یک محاسبه ساده است – حجم این محصول از ضرب تعداد اقلام × طول × عرض × ارتفاع بدست می‌آید. اگر محموله شما دارای موارد مختلف است، به سادگی فرمول را برای هر اندازه تکرار کنید و حجم ها را بدست بیاورید.

به زبان ساده تر: بدین منظور باید تمامی اندازه‌ها را به یک واحد اندازه گیری واحد در بیاورید، برای ساده‌تر کردن مسئله کافیست آنها را به متر تبدیل کنید. واحد اندازه گیری ابعاد اقلام خود (کالای بسته بندی شده یا کارتن) را به متر تبدیل کنید. (هر 100 سانتی متر 1 متر است) تعداد واحدها (پالت، جعبه یا جعبه) و سپس طول، عرض و ارتفاع واحد را بدست بیاورید.

کافیست این اعداد را در هم ضرب کنید: طول(متر) × عرض(متر) × ارتفاع(متر) × تعداد کارتن‌ها = مترمکعب

اگر برای محاسبه حجم کارتن‌های کالاهای خود با مشکل مواجه شدید کافیست با کارشناسان گروه بازرگانی نوید تماس بگیرید.

انواع کانتینرCBM در حمل و نقل چه کاربردی دارد؟

CBM به معنای حجم محموله شما است. با این وجود، از این حجم برای محاسبات باربری مهم دیگر بین المللی (پیک، حمل بار هوایی یا حمل بار دریایی) استفاده می‌شود از جمله: وزن ابعادی (cbm تا kg یا cft to lbs) – وزن، ابزاری برای ایجاد یک عدد نظری است که نمایانگر حجم اشغال شده توسط محموله های در کانتینر است و اینکه محموله های شما حجیم هستند اما سبک می‌باشند.

به عنوان مثال، یک پالت از توپ‌های پینگ پنگ بسیار سبک خواهد بود. اما به همان اندازه یک پالت از وزنه‌ها، همان حجم را در هواپیما می‌گیرد. با محاسبه وزن ابعادی، هزینه حمل کالا از چین بدست می‌آید. مثال دیگر: وزن شارژر – وزن شارژر صرفاً بیشتر از وزن حجمی (اندازه) یا وزن است.

به عبارت دیگر، در حالی که قیمت حمل و نقل دریایی نسبتاً نسبت به وزن و از نظر اندازه بیشتر متمرکز است، حمل و نقل هوایی بسیار حساس تر است. بنابراین وزن حجمی معمولاً نقش مهم تری نسبت به وزن واقعی دارد.

ظرفیت CBM هر کانتینر چقدر است؟

دانستن میزان حجم اشغال شده توسط محموله‌های شما در هزینه حمل بار دریایی از چین تاثیر بسیاری دارد. همچنین هنگامی که تخمین می‌زنید چه تعداد از محصولات در یک کانتینر حمل و نقل جای می‌گیرد، لازم است. لازم به ذکر است یک فرمول بسیار ساده برای مقایسه حجم کل محموله و حداکثر ظرفیت کانتینر نیست. زیرا تقریباً هر باری که در یک کانتینر بارگیری می‌شود، دارای حجم متفاوتی است .

در برخی موارد بسته به حجم محموله ممکن است نوان از کل حجم یک کانتینر نهایت استفاده را برد. مقدار فضای غیر قابل استفاده غیرمستقیم بستگی به اندازه و شکل اجناس در حال بارگیری، بسته بندی آنها و همچنین نحوه چیدمان وسایل دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *